jueves, 12 de noviembre de 2009

The Cymbaline - Where Did Love Go Wrong


The Cymbaline - Where Did Love Go Wrong (The Cymbaline) Mercury MF 961 - 1966

La segunda de esas canciones cálidas de las que te hablaba es "Where Did Love Go Wrong". Está escondida en el tercer single de un grupo de Ilford, Essex, The Cymbaline. Grabado en 1966 y editado en Enero de 1967.

Entre 1965 y 1969 editaron siete singles para tres sellos diferentes - Pye, Mercury y Philips - sin conseguir el preciado éxito mayoritario, a pesar de tocar en directo regularmente. Algunas de sus canciones - "Coming Home Baby", "Matrimonial Fears" o "Fire" - han sido incluídas, más o menos recientemente, en algunos de los clásicos recopilatorios de canciones perdidas del beat y la psicodelia de los 60.

Pero, por algún oscuro motivo, la ternura y la melodía pura siempre han parecido asustar a los autores de dichas recopilaciones y, en consecuencia, "Where Did Love Go Wrong" - escrita por el propio grupo - permanece en el limbo de las canciones nunca reeditadas.

Aqui está. Anónimamente grande y brillante.


------------------------------------------------------------------


The second of those warm songs I was telling you about is "Where Did Love Go Wrong". It's hidden in the third single of a band from Ilford, Essex, The Cymbaline. Recorded in 1966 and released in January, 1967.

Between 1965 and 1969 they released seven singles for three different labels - Pye, Mercury and Philips - without having any big success, in spite of regularly playing live. Some of their songs - "Coming Home Baby", "Matrimonial Fears" or "Fire" - have been included, more or less recently, in some of those classic compilations of 60s beat and psych lost songs.

But, because of some dark reason, tenderness and pure melody have always seemed to scare the makers of those said compilations and, consequenlty, "Where Did Love Go Wrong" - written by the band themselves - remains in the limbo of never re-released songs.

Here it is. Anonymously great and shiny.




http://rapidshare.com/files/305728596/The_Cymbaline_-_Where_Did_Love_Go_Wrong.mp3

.

martes, 20 de octubre de 2009

The Clansmen - Sir Barclay More


The Clansmen - Sir Barclay More (Terry Marsden) Philips 338712 PF - 1967

Con unas de las guitarras más ácidas grabadas en Asia, "Sir Barclay More" es un insólito caso de psicodelia temprana en un contexto marciano. Y todavía más sorprendente, teniendo en cuenta que en 1967 toda el área andaba aún hipnotizada con la limpia Fender de Hank Marvin. Si la canción procediera de alguno de los clásicos países anglosajones, a buen seguro sería archiconocida por los especialistas del género. Pero no. Ese urgente y espacial psicofuzz a lo Electric Prunes procede de una zona poco explorada.

The Clansmen fué un grupo de Singapur, formado por algunos estudiantes de St. Patricks School: Terry Abdoola (guitarra solista), Derek Nunis (2da guitarra), Raymond Lazaroo (bajo) y Philip Monteiro (batería). Solían acompañar a cantantes locales como Stevie Loraine y, para este, su único disco a nombre propio, contaron con la voz de otro artista del mismo sello discográfico, Davy King.

Esta épica canción, con crimen pasional y posterior ajusticiamiento incluídos, fué compuesta por Terry Marsden, un cantautor que en la época también escribió interesantes materiales para otros populares artistas locales como The Reyes Sisters, Winston & The Dukes, Stevie Loraine o el inglés afincado en la isla, Bobby Lambert. Sir Barclay More vuela a través del tiempo y del espacio.


---------------------------------------------------------------


With some of the most acid guitars ever recorded in Asia, "Sir Barclay More" is a quite unusual case of early psychedelia on a martian context. And even more so, keeping in mind that in 1967 all the area was still hypnotized by the clean Fender of Hank Marvin. If this song came from some of the classic anglosaxon countries, it would more than surelly be quite well known by all specialists of the genre. But no. That urgent and spatial Electric Prunes psycofuzz comes from a zone not so well explored.

The Clansmen was a band from Singapore, formed by some students of the St. Patrick's School: Terry Abdoola (lead guitar), Derek Nunis (rhythm guitar), Raymond Lazaroo (bass) and Philip Monteiro (drums). They used to back some local singers like Stevie Loraine and, for this, their only record bearing their name alone, they had the voice of Davy King, another artist from the same record label.

This epic song, including a passional murder and posterior execution, was written by Terry Marsden, a singer songwriter who around that time also made some interesting material for other popular local artists like The Reyes Sisters, Winston & The Dukes, Stevie Loraine or the british singer based in the island, Bobby Lambert. Sir Barclay More flies through time and space.



http://rapidshare.com/files/295270458/The_Clansmen_-_Sir_Barclay_More.mp3



.

domingo, 11 de octubre de 2009

Starjets - I'm So Glad




Starjets - I'm So Glad (Paul Bowen) Epic LP EPC 83534 - 1979

Formados en 1976 en Belfast y emigrados a Londres en busca de fama y fortuna, Starjets editaron media docena de singles y un LP. "I'm So Glad" es una exuberante canción con todas las de la ley, con un solo de guitarra que pone los pelos de punta y con un entrañable final. Incomprensiblemente, no fue incluída en ninguno de los singles y quedó escondida entre sus más energéticas compañeras en el solitario album "God Bless The Starjets".

Tras la marcha de Paul Bowen, autor de esta apasionada melodía, Starjets editaron un single más con el nombre cambiado a Tango Brigade y, posteriormente, un par de miembros del grupo formó The Adventures, con un considerable éxito a principios de los 80.

Pero nada se volvió a saber de Paul Bowen. Afortunadamente para todo buen degustador de canciones atómicas, dejó tres en el repertorio de Starjets. Entre ellas esta irrepetíble píldora llena de estrellitas.


-------------------------------------------------------------------


Formed in 1976 in Belfast and migrated to London in search of fame and fortune, Starjets released half a dozen singles and one LP. "I'm So Glad" is an exuberant song with all mandatory rules, an explosive guitar solo and a dearly descriptive end. Incredibly, it wasn't included in any of the singles and was kept hidden among its more energetic mates in the lone album "God Bless The Starjets".

After Paul Bowen, writer of this passionate song, left the group, Starjets released one more single as Tango Brigade and, later on, a couple of members formed a quite successful early 80s band, The Adventures.

But in the limelight, nothing was ever heard again from Paul Bowen. Fortunately for all enjoyers of atomic songs, he left three of them in the Starjets repertoire. Among them, this unrepeatable pill full of little stars.




http://rapidshare.com/files/291531628/Starjets_-_I_m_So_Glad.mp3




.

viernes, 18 de septiembre de 2009

The Pop Workshop - Fairyland / Punch And Judy Man





The Pop Workshop - Fairyland (Ben Findon) Page One POF 091 - 1968 / Punch And Judy Man (Geoff Westley / Tony Britton) Page One POF 129 - 1969

Tenía serias dudas para quedarme con uno de los dos singles de The Pop Workshop. Y, finalmente, he optado por traerte ambos. No podía prescindir de ninguna de las dos canciones. Aunque...quizás, allá en el fondo, acabaría eligiendo "Punch And Judy Man". Con el corazón no se discute.

De todas formas, ambas canciones son sendos monumentos al pop intenso, puro y sin contemplaciones. Ningún vestigio de rock, ni de psicodelia, ni de garage, ni de fuzz, ni de guitarrazos. Sólo una gran línea melódica y pasión. Ahí es nada. Las dos canciones fueron escritas por grandes profesionales del asunto en aquel momento, y los arreglos orquestales de al menos la primera corren a cargo de un joven Mike Batt.

The Pop Workshop fué un cuarteto de Harrow, al noroeste de Londres. Tras unos pocos años siguiendo las tendencias del momento y cambiando de nombre de vez en cuando, fueron fichados como The Locomotion por el conocido productor y propietario del sello Page One, Larry Page, quien les cambió el nombre a The Pop Workshop: Alan Box (cantante y guitarra), Dave Evans (guitarra), Andy Love (bajo) y Terry Gibbs (batería).

En Septiembre de 1968 se editó el primer single "Fairyland" y en Abril de 1969 el segundo y último "Punch And Judy Man". Ante la ausencia de un éxito palpable y los embates propios de la vida en general, el grupo se desvaneció en el éter del tiempo, dejando a la eternidad un par de singles para antologías del pop atómico, elegante y vehemente.



--------------------------------------------------------------------



I had some serious doubts for chosing just one of the singles by The Pop Workshop. And I finally opted to bring you both. I couldn't dispense with any of the two. Though...deep inside, I'd probably end up chosing "Punch And Judy Man". You don't argue with the heart.

Anyway, both songs are real monuments to pure, intense and straight pop. No traces of rock, psych, garage, fuzz or big guitars. Only a great melody line and passion. That's it. Both songs are signed by great songwriters of the time, and the orchestral arrangements of at least the first one were made by a young Mike Batt.

The Pop Workshop were a quartet from Harrow, in northwest London. After a few years following the trends and changing name from time to time, they were signed as The Locomotion by famous producer and owner of the Page One label, Larry Page, who changed their name to The Pop Workshop: Alan Box (singer and guitar), Dave Evans (lead guitar), Andy Love (bass) and Terry Gibbs (drums).

Their first single, "Fairyland", was released in september 1968 and "Punch And Judy Man", the second and last one, in April 1969. In absence of a tangible success and under the common strokes of usual life, the band vanished in the mist of time, leaving for eternity a couple of singles for proper anthologies of atomic, elegant and vehement pop.




http://rapidshare.com/files/281856590/The_Pop_Workshop_-_Fairyland.mp3
.

viernes, 4 de septiembre de 2009

Eternity's Children - Mrs. Bluebird


Eternity's Children - Mrs. Bluebird (Bruce Blackman / Johnnie Walker) Tower 416 - 1968

La primera vez que escuché esta canción, fué amor a primera vista. Antes de la primera estrofa siquiera, tras el etéreo comienzo, ya estaba sumergido en ella. Cuanto espacio en colores. Y ese sólo de guitarra que aparece casi inesperadamente y que es como un extraño animal mitológico, me envía a la estratosfera y me pone la piel de gallina. Sobre todo en los brazos. Debo estar enfermo.

Eternity's Children era un grupo originario de Cleveland y Biloxi, en Mississippi, y como tantas otras bandas de la época aterrizaron en California en busca de más amplios horizontes y de alguna otra dimensión. Tuvieron la suerte de toparse en Los Angeles con el legendario músico, productor y visionario en general Curt Boettcher, que produjo sus primeras grabaciones. Sería imposible no ver y sentir su mano y su mente en el sonido de esta canción que, aunque firmada en el single por un tal Karl Marion, está compuesta en realidad por dos miembros del grupo: el teclista Bruce Blackman y el guitarrista de alcoholico nombre Johnnie Walker, que además es quien se encarga también de cantarla.

Los Niños De La Eternidad, con algunos cambios de formación como está mandado, editaron un par de LPs y casi una decena de singles antes de desparecer en el espacio del tiempo, para ser pasto de degustadores de oscuridades, arqueólogos sónicos y lectores de blogs.


-----------------------------------------------------------------------------



The first time I heard this song, it was love at first sight. Before the very first verse, just after that ethereal beginning, I was already diving on it. Such a big space with colours. And that guitar solo that shows up almost unexpectedly, just like some strange mythological animal, sends me to the stratosphere and makes me chicken skin. Specially in my arms. I must be sick.

Eternity's Children originated from Cleveland and Biloxi, in Mississippi, and like so many other bands of the time landed in California in search of wider horizons and some other dimension. They were lucky enough to stumble in Los Angeles with legendary musician, producer and overall visionary Curt Boettcher, who produced their first recordings. It would be impossible not to see and feel his hand and mind in the sound of this song that, though signed on the single by some Karl Marion, was in fact written by two members of the band: organist Bruce Blackman and guitarist with alcoholic name Johnnie Walker, who's also in charge of singing it.

The Children From Eternity, with some mandatory line up changes, released a couple of LPs and almost a tenner of singles before vanishing in the space of time, to be pasture of obscurity relishers, sonic archeologists, and blog readers.



http://rapidshare.com/files/275504900/Eternity_s_Children_-_Mrs._Bluebird.mp3



.

domingo, 23 de agosto de 2009

Philip Goodhand-Tait - Love Has Got Hold Of Me


Philip Goodhand-Tait - Love Has Got Hold Of Me (Philip Goodhand-Tait) Decca F12868 A - 1968

Tras el single de Circus, que tuvimos la semana pasada, Philip Goodhand-Tait debutó por fin en solitario con esta canción de brillante estribillo y elegante subidón, "Love Has Got Hold Of Me", muy en la línea de las que en la misma época escribia para The Love Affair, y también con el mismo productor, el ínclito Keith Mansfield.

Con un ojo puesto en la canción de autor y el otro en las listas de éxitos, ¿qué más se puede pedir para un caluroso domingo de verano?


-----------------------------------------------------------------


After the Circus single we had last week, Philip Goodhand-Tait at last started his solo career with this song with brilliant chorus and elegant uplift, "Love Has Got Hold Of Me", quite in the style of those he was writing around the same time for The Love Affair, and also with the same producer, the distinguished Keith Mansfield.

With an eye in the songwriters songs and the other one in the hit parade, what more could you ask for on a hot summer sunday?




http://rapidshare.com/files/270593341/Philip_Goodhand-Tait_-_Love_Has_Got_Hold_On_Me.mp3

.

viernes, 14 de agosto de 2009

Circus - Gone Are The Songs Of Yesterday



Circus - Gone Are The Songs Of Yesterday (Philip Goodhand-Tait) Parlophone R5633 - 1967

Escuché esta canción por primera vez, hace varias vidas, en la cara B de un single de The Love Affair. Ya entonces me gustaba mucho y el cantante Steve Ellis hacía un buen trabajo, arropado por los impecables arreglos del gran Keith Mansfield. Pero me quedé impresionado cuando, un tiempo después, dí con la versión original cantada por su autor, Philip Goodhand-Tait, bajo el nombre de Circus.

Una sentida canción que habla un poco del tema que aquí nos ocupa, las canciones de ayer que se han ido, y que podría ser un imposible cruce entre "baroque pop" y soul, con clavicordio, discreto viento y una desgarrada voz, más que convincente a sus 22 años.

Philip había comenzado ya a hacer ruido a principios de los 60 con su grupo The Stormville Shakers, que incluso llegaron a acompañar al mítico Larry Williams en un montón de bolos y en el LP "The Larry Williams Show" (1965). Después de tres singles el grupo, que por entoces practicaba una especie de "soul-beat" con aromas mod, cayó como casi todo el mundo bajo el manto psicodélico y cambiaron su nombre a Circus, editando este único single en Septiembre de 1967, que fué producido por el entonces cantante de Manfred Mann y también prolífico autor, Mike D'Abo.

Philip Goodhand-Tait escribió en esa época grandes canciones para The Love Affair, como "A Day Without Love", una de mis favoritas eternas, o la imponente "Bringing On Back The Good Times". También escribió para otros artistas como Roger Daltrey o Gene Pitney. En 1968 inició su carrera en solitario, que llega hasta la actualidad.


-------------------------------------------------------------------


I first heard this song, a few lives ago, on the B side of a Love Affair single. I already quite liked it then, and the singer Steve Ellis was doing a good job backed by the tasty arrangements of the great Keith Mansfield. But I was impressed when, some time later, I got the original version sung by its writer, Philip Goodhand-Tait, under the name of Circus.

A heartfelt song which is talking about the topic we're just dealing here with, those gone songs of yesterday, and which could be an impossible crossover between "baroque pop" and soul, with spinet, discreet wind and a broken voice, more than convincing at 22.

Philip had started making some noise in the early 60s with his band The Stormville Shakers, who even managed to back the mythical Larry Williams on a lot of gigs and also on the LP "The Larry Williams Show" (1965). After three singles the band, who by then was doing some kind of "soul-beat" with a mod flavour, fell like almost everybody else under the psychedelic spell and changed their name to Circus, releasing this lone single in September 1967, which was produced by then Manfred Mann's singer and also prolific writer, Mike DAbo.

Philip Goodhand-Tait wrote around that time some great songs for The Love Affair, like "A Day Without Love", one of my favourite ever, or the impressing "Bringing On Back The Good Times". He also wrote for other artists like Roger Daltrey or Gene Pitney. In 1968 he started a solo career which is going on nowadays.






.